söndag 12 juli 2009

Nokia 6220 - Mobil för löpning?

I förra veckan gick displayen på min mobil sönder. Jag hade suttit i massagestolen på jobbet och när jag reste mig trillade mobilen ur min ficka, utan att jag märkte det. När stolen sedan höjdes upp klämdes mobilen fast i ett veck, och det resulterade i en liten spricka över displayen. Den går fortfarande att använda, men jag såg det som ett tecken på att det var dags att byta ut mobilen efter många trogna år. När jag kollade igenom potentiella nya mobiler hade jag även löpningen i åtanke. Jag har länge velat ha foton från mina springrundor, men min Canon PowerShot A710 är för otymplig för att kunna ta med mig, trots att det är en kompaktkamera. Min nuvarande mobil har förvisso en kamera, men den ger så suddiga och lågupplösta bilder att det man ser på ett foto kan vara antingen ett hus, ett träd, en häst eller mest vad som helst. Man ser helt enkelt inte ett dugg. Dessutom har den inget linsskydd, vilket är fullständigt hopplöst.

Så den nya mobilen ska ha en acceptabel kamera, med linsskydd och gärna med blixt. Dessutom ska den vara lättviktig. När jag letade runt på internet upptäckte jag också att en del mobiler hade GPS-mottagare. Så jag lade till GPS som en önskvärd funktion. Jag har länge velat ha en GPS, för att kunna testa Geocaching. En del mobiler kan dessutom tagga fotografier med lägesinformation, så att man kan se var ett foto är taget. En GPS kan också komma till användning om jag ger mig ut på längre löparäventyr i obekant terräng.

Den mobil jag slutligen fastnat för är Nokia 6220 Classic, den lila varianten (eller rättare sagt den "plommonfärgade"). Mobilen har en 5MP kamera, med autofokus, blixt och linsskydd. Dessutom kan man filma i acceptabel kvalité och den har en inbyggd GPS-mottagare. Musik lyssnar jag sällan på när jag är ute och springer, men den har i alla fall stöd för en hel del musikformat. Den har fått bra omdömen i konsumenttester och på forum. Det enda jag oroar mig en knutta för är att jag läst några omdömen som hävdar att den känns plastig. Jag hoppas att den är tålig nog för att följa med på mina äventyr.

Idag beställde jag en Nokia 6220 och skaffade ett ungdomsabonnemang från Telia till den. Så inom en snar framtid kommer jag att börja lägga upp beskrivningar av mina löprundor, rikligt illustrerade med fotografier.

2 kommentarer:

  1. Mobilnörd ;-)
    Själv föredrar jag en liten, stöt,damm,vattentålig sak som kan ligga i fickan mil efter mil utan att strejka för svett och andra äckligheter..

    SvaraRadera
  2. Jag vill också ha en som håller för en del. Men jag behöver en mobil som kan ta bra fotografier, eftersom detta är vad jag kommer att använda den till när jag springer. Att dokumentera mina löprundor. Sen är resten bara bonus. Men det är klart, det finns kanske någon kameramobil som även är vatten- och stöttålig?

    SvaraRadera