fredag 31 juli 2009

8 tips för löpning i regn

(bilden med tillstånd från flaivoloka)

Gårdagens löpning inspirerade mig till att skriva ned en lista med några saker att tänka på när man springer i regn. Regntips, helt enkelt.

1. Försök att bära kläder som absorberar minimalt med vatten.
Använd lättviktiga kläder, ett linne och kortbyxor om temperaturen tillåter. Det är kämpigt att springa med regntunga klädesplagg. En tröja i funktionsmaterial som är lättviktig och snabbt torkar kan i detta läge vara mycket praktiskt. Vanliga regnkläder skulle jag inte rekommendera, eftersom materialet är helt vattentätt åt båda hållen. Istället kanske ett material som GORE-TEX skulle vara användbart. Materialet är tillverkat med porer som är så pass små att de stänger ute vattendroppar (20000 ggr större än en vattendroppe) , men stora nog för att släppa igenom vattenånga (700 ggr större än en vattenmolekyl). Detta gör att plaggen skyddar mot regnet, samtidigt som de andas och tillåter kroppens fukt att transporteras bort. Jag har själv inte testat några kläder i GORE-TEX, så jag kan inte personligen rekommendera det, men det kan vara värt att undersöka närmare.

2. Försäkra dig om att all utrustning är vattentålig.
Du kanske har med dig mobil, pulsklocka eller liknande under din springtur. Kontrollera att de alla klarar av ihållande regn. Min pulsklocka är märkt med Water Resistant 50 m och klarar av kraftigt regn utan problem. Flertalet pulsklockor bör klara detta, men det kan vara värt att försäkra dig om det. När det gäller mobiler och kameror skulle jag gissa att de flesta inte mår bra av ihållande regn. Om du ska ta med dig något sådant, var helt säker på att de är vattentåliga eller förvarar dem i en plastpåse. Personligen lämnar jag oftast mobilen hemma om det regnar.

3. Undvik glasögon.
För oss som är drabbade av nedsatt syn kan det vara problematiskt att springa när det regnar. Vattendropparna som ständigt bildas på glasögonen gör det stundtals väldigt svårt att se. Om det samtidigt är skymning ute så kan det faktiskt resultera i sämre syn än vad man har utan glasögon. Eftersom jag växlar mellan att använda glasögon och linser, så har jag ett lager med endagslinser hemma. När det regnar ute använder jag helt enkelt ett par linser istället. För dig som har möjlighet att korrigera ditt synfel med linser så kan jag verkligen rekommendera att ha ett paket endagarslinser på lager för regniga dagar.

4. Var uppmärksam på underlaget.
När det regnar har många underlag en tendens att bli förrädiskt hala. Var speciellt uppmärksam på trappor, träspångar och lera. Flera gånger har jag varit nära att slinta på de branta trätrappstegen vid Delsjön, eller tappa fotfästet i nedförsbackar där regnet förvandlat underlaget till lera. Håll helt enkelt ett extra öga på marken framför dig.

5. Håll ett högt tempo.
När det regnar tycker jag att det passar utmärkt att springa ett pass med lite högre hastighet. Regnet kyler ned kroppen väldigt effektivt och då kan det vara skönt med en hög intensitet som alstrar mycket värme. Dessutom kommer man hem snabbare om man springer i ett högre tempo, vilket kanske uppskattas om man besväras av regnet.

6. Byt kläder omedelbart efter springturen.
Jag gjorde häromdagen misstaget att inte få av mig mina regnblöta kläder direkt när jag kom hem. Istället satte jag mig i köket en stund för att dricka lite vatten och lugna ned pulsen. Det skulle jag inte ha gjort. De våta kläderna, som precis efter springturen kändes svalkande, kylde snabbt ned kroppen för att sedan ge mig närmast frossa. Gör inte om mitt misstag, utan få av dig kläderna innan du sätter dig ned.

7. Försök att njuta av det dramatiska vädret.
Det kan ju vara väldigt mysigt att sitta inomhus och höra regnets smatter mot fönsterrutan. Men sällan är man särskilt lockad av att ge sig ut och utsätta sig själv för regnet. De första minuterna känns det också mest obehagligt med regnet som slår mot kroppen. Men efter någon kilometer så får man upp lite värme i kroppen, och det är faktiskt fullt möjligt att njuta av springturen och även av vädret. Man kan imponeras av kraften i regnet, och av styrkan i åskans muller. Åtminstone om man är rätt utrustad.

8. Upptäck vad som motiverar dig.
När man är utsatt för ovädrets alla obehagligheter så kan det ibland vara svårt att njuta av det. Så om det förra rådet inte fungerar för dig, då är det dags att plocka fram motivation från annat håll. Tänk på hur mycket bättre du kommer att kunna springa på nästa tävling eftersom du tränar så mycket, till och med när det regnar frenetiskt. Du kan också försöka leda tankarna bort från själva regnet. Tänk på vad gott det ska bli att få sätta sig med en kopp te och insvept i en filt när du kommer hem. Tänk på allt du blir glad över. Tänk på allt du ser fram emot. Tänk på allt förutom regnet. Att springa när det regnar kan alltså bli ett utmärkt mentalt träningspass. Du tränar upp din förmåga att motivera dig och att utstå prövningar. Något som verkligen kan komma till användning under tävling.

4 kommentarer:

  1. Bra tips, men jag brukar stanna inne om det regnar. Haha ;)

    SvaraRadera
  2. Haha, ja, jag borde haft med det som tips nummer 9. Kanske det mest användbara tipset av dem alla.

    SvaraRadera
  3. Jättebra tips!

    Jag sitter här och försöker hitta motivation till att ta mig ut i spåret efter jobbet. Nu har jag planen klar och motivation nog att verkställa. :)

    SvaraRadera
  4. Finns ju inget skönare än att springa vid regn och snö. Det är när det blir rekordvarmt som det blir jobbigt.

    SvaraRadera